RFID (Radio Frequency Identification) tags hebben veer voordelen t.o.v. huidige systemen met onder andere de barcode. In supermarkten kunnen de RFID tags gebruikt worden voor efficiente bevoorrading, bijhouden van THT datums en zelfs afrekenen bij de kassa.
RFID tags
Een Radio Frequency IDentification tag maakt gebruik van radiosignalen om informatie over te brengen. Men onderscheidt twee verschillende soorten tags: passief en actief. Een actieve tag heeft een ingebouwde batterij, een passieve tag beschikt niet over een dergelijke batterij. Het voordeel van een actieve chip met batterij is dat deze informatie kan versturen over veel grotere afstand (±100m) t.o.v de passieve (±5m). Deze actieve chips zijn een stuk duurder en daarom voor een supermarkt niet echt interessant. Daarom gaat het in dit artikel met name om passieve tags.
Hoe werken RFID tags
Een tag kan in een supermarkt aangebracht worden op bijvoorbeeld een productverpakking. Vervolgens kan hier door middel van een RFID reader/writer informatie op geschreven worden. In het geval van een product uit een supermarkt zou dat bijvoorbeeld, prijs, inhoud, THT datum en merk. Als het product dan langs een scanner wordt gehaald zal deze informatie verschijnen. De RFID reader zendt in dat geval een radio signaal uit wat de passieve tag activeert. Vervolgens "stoot" deze de informatie die de tag bevat naar het apparaat. Zo zou je in een supermarkt makkelijk bij kunnen houden welke producten zich in de winkel bevinden. Ook kan je met de scanner nagaan welke producten de THT datum (bijna) bereikt hebben.
Waar wordt RFID toegepast
RFID wordt al op veel plaatsen toegepast. Bijvoorbeeld in je ID en in je OV chipkaart zit een RFID chip die informatie over jou bevat. En misschien heb je wel een "sleutel" die werkt door middel van RFID (zie afbeelding). Maar ook in veel magazijnen wordt RFID al toegepast. Zo kunnen de goederenstromen binnen een magazijn makkelijk bijgehouden worden. Productspecifieke RFID tags zie je alleen nog maar weinig.
Wat kost een RFID tag
De kosten zijn de laatste jaren erg geminimaliseerd. Één passieve tag kost ongeveer 1 á 2 cent. De tags zijn makkeijl te printen op bijvoorbeeld verpakkingen. De systemen om chips te printen/schrijven/lezen zijn wel wat duurden en gaan richting de 1000en euro's.
RFID in de supermarkt
Er zijn veel toepassingen voor RFID in de supermarkt, waarvan al enkele benoemd zijn. Voor voorraadbeheer is het ideaal. Iets waar alleen steeds meer naar gekeken wordt is om de tags ook te gebruiken om af te rekenen in de supermarkt. In dat geval zou je gewoon met je boodschappenkarretje langs een apparaat kunnen lopen, betalen en je bent klaar. Maar hier zit je met de betrouwbaarheid van het systeem.
Betalen met RFID
Het kan in theorie al makkelijk; betalen met RFID. Producten kunnen voor een paar cent extra voorzien worden van een tag. Vervolgens moet het kassasysteem wel omgebouwd worden, wat iets meer gaat kosten. Er zijn al succesvolle tests uitgevoerd die een boodschappenkarretje kunnen scannen. Het kan op het moment alleen makkelijk verkeerd gaan. Zo is het mogelijk om de tags te storen door deze in te pakken in aluminiumfolie. Daarnaast is het ook gewoon mogelijk om de tags te beschadigen. Dat alles maakt winkeldiefstal wel erg makkelijk. Er wordt al vele jaren over deze toepassing van RFID gesproken, maar tot op heden is er niemand die het aandurft om helemaal over te stappen op afrekenen met deze techniek.
Dan is het ook nog een hele cultuurverandering die door deze technologie teweeg gebracht wordt. Het boodschappen doen en daarna naar de kassa hoeft dan niet meer. Even langs de scanner en je bent klaar. Want RFID maakt ook contactloos betalen mogelijk.
Wellicht dat er over 15 jaar zo boodschappen gedaan wordt…