Je wilt natuurlijk graag dat je kinderen genoeg groenten binnen krijgen. Groenten zijn belangrijk vanwege de vitamines, mineralen en vezels die ze bevatten. Maar voor veel kinderen blijft het lastig om voldoende groenten binnen te krijgen. Het is normaal dat een kind de voorkeur heeft voor zoete voedingsmiddelen, maar hoe krijg je dan toch wat groenten naar binnen? Vooral bij peuters kan dit erg lastig zijn, maar met onderstaande tips kom je waarschijnlijk al een heel eind.

Een smoothie
Een smoothie is een van de beste opties om je kind meer groenten en fruit te laten eten. Je kunt in een smoothie verschillende soorten groenten en fruit verwerken, zonder dat je kind in de gaten heeft wat er precies in zit. Door de basis van een smoothie altijd wat yoghurt en banaan te laten zijn, is de smoothie zoet en romig, wat bij de meeste kinderen in de smaak zal vallen. Door er vervolgens wat groenten zoals spinazie, komkommer of bleekselderij aan toe te voegen, krijgt je kind ongemerkt toch wat extra groenten binnen. De kleur van de smoothie kun je ook eenvoudig aanpassen aan de smaak van je kind, wat nog extra kan helpen. Met wat bramen of blauwe bessen erbij wordt een smoothie paars, met aardbeien of frambozen juist rood of roze.

Soepen en sauzen
Ook in soepen en sauzen kun je veel groenten verwerken. Je kunt het zo gek niet bedenken, of je kunt het verwerken in een lekkere pastasaus. Veel kinderen eten graag pasta. Maak er een saus bij met lekker veel verschillende groenten erin, pureer deze tot een gladde saus en voeg deze toe aan de pasta. Eventueel nog wat kaas erover en je kind zal niet in de gaten hebben dat je hem stiekem worteltjes en aubergine serveert. Ook met soepen kun je op deze manier eindeloos variëren. Meng de soep met een staafmixer tot een glad geheel en voeg eventueel vermicelli, bijvoorbeeld in leuke vormpjes, toe. Een broccoli- of courgettesoep kan zo weleens verrassend goed in de smaak vallen.

Maak eens een vega burger
Ook in een vegetarische burger kunnen makkelijk wat extra groenten worden verwerkt. Je kunt de burgers kant en klaar kopen, let dan goed op de ingrediëntenlijst. Ook kun je gemakkelijk zelf burgers maken op basis van peulvruchten. Hier kun je nog extra fijngesneden groenten aan toevoegen voor de smaak en variatie.

Groenten verstoppen
Je kunt groenten ook goed verstoppen in verschillende gerechten. Fijn gesneden groenten in een loempia of bladerdeeghapje bijvoorbeeld, knolselderij door de aardappelpuree, of gevulde pasta zoals ravioli met wat extra groenten erin verwerkt. Houdt de balans wel goed in de gaten. Kinderen houd je niet voor de gek en als je de hoeveelheden te groot maakt, kan het weleens zo zijn dat ze zich niet meer laten foppen. Probeer het daarom in kleine stapjes en ben blij met alles wat lukt. Zo blijft eten voor je kind leuk. Als ze er nare ervaringen aan overhouden, zal dit op de langere termijn namelijk niet helpen om gezond en gevarieerd te blijven eten.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in