Je merkt het weer om je heen. De dagen worden korter en de kachel gaat weer aan. Hoewel het pas eind november is, worden we alweer enige tijd doodgegooid met reclames van kerstpakketten of verschijnen kerstassortimenten al in de winkels.
Steeds vroeger
Een aantal jaren geleden werden reclames met betrekking tot de kerst pas in gang gezet in het begin van december. De laatste jaren is dat echter, onder druk van de commercie, steeds verder naar voren gehaald. Als het ene bedrijf vroeger begint met adverteren kan een ander niet achterblijven. Want anders missen de bedrijven misschien een stukje afzet. Zo kan het zijn dat de winkels ergens in november (soms zelfs oktober) al beginnen met het etaleren van het ‘nieuwe’ kerstassortiment. Voor veel Nederlanders is dat een bron van ergernis, want men wil zo vroeg in het jaar nog niet geconfronteerd worden met de kerst. Het liefste zou men zien dat het kerstassortiment pas zichtbaar wordt na Sinterklaas. Zodat men eerst met de kinderen kan toe leven naar Sinterklaas en pas daarna naar de kerst.
Vreemde gewaarwording
Onder invloed van de milieuvervuiling en de opwarming van de aarde, verschuiven de laatste jaren ook de jaargetijden. Zo kan het gebeuren dat je ergens eind oktober op een terrasje in de zon zit en even de ogen sluit. Door het lekkere najaarszonnetje dwaal je even af en beland je in gedachten op een terras aan de Middellandse zee. Maar als je dan op staat en even verderop in een winkelstraat de kerstcollectie in de etalage ziet staan, ben je met één klap weer terug in de realiteit. Dit is Nederland. De kerst is in aantocht!
Kleinere kerstpakketten
Het is de laatste jaren slikken voor de werknemers in Nederland die gewend waren om met de kerstdagen een uiterst luxe en groot kerstpakket te ontvangen. Onder invloed van de economische crisis is de inhoud van het kerstpakket de laatste jaren ook een stuk kleiner en minder luxe geworden. Natuurlijk zijn er bedrijven die het ondanks de economische crisis nog ontzettend goed doen, maar helaas zijn die op één hand te tellen. En als het dan minder gaat met het bedrijf en er bezuinigd moet worden, is het kerstpakket het eerste dat sneuvelt.
Oude traditie
Het geven van kerstpakketten aan werknemers is een oude traditie. Ondanks dat het waarschijnlijk ooit werd uitgevonden door een commercieel ingestelde winkelier met handelsgeest, is en blijft het een leuk idee. Door gespecialiseerde bedrijven worden kerstpakketten in alle soorten en maten aangeboden, kan men kiezen voor een bepaald thema en het afstemmen op het beschikbare budget. Het is dan ook voor een bedrijf ieder jaar weer een uitdaging, om iets unieks voor het personeel uit te zoeken. Maar ook het zelf samenstellen kan een leuke bezigheid zijn. Er zijn vele personeelsverenigingen van bedrijven, die rond de kerstdagen druk zijn met het samenstellen van een kerstpakket voor het personeel. Het is dan vaak een kunst om voor het minste geld het grootste kerstpakket samen te stellen.
Een verrassing blijft leuk
Ondanks dat de kerstassortimenten steeds vroeger in het jaar worden aangeboden en de kerstpakketten als gevolg van de economische crisis steeds kleiner worden, blijft het een leuke traditie. We verheugen ons er nu al op en kunnen niet wachten om de kerstboom op te zetten.
Kerstmis kom maar op. We hebben er zin in!