Wat doe je om oldtimers goed te laten starten tijdens een koude periode, met name in de winter als de temperatuur onder nul is en wanneer de wagen vaak stilstaat.
Wat is een oldtimer?
Een oldtimer is een klassiek voertuig waarvan het model al lange tijd niet meer gefabriceerd wordt. Er zijn twee definities algemeen erkend voor een oldtimer in Nederland. De meest erkende definitie sluit aan bij de systematiek van de wegenbelasting. In Nederland is het zo geregeld dat een auto ouder dan 25 jaar geen wegenbelasting hoeft te betalen. In het algemeen kun je stellen dat een auto die ouder dan 25 jaar is, kan worden gezien als oldtimer. Volgens de andere opvatting is er sprake van een oldtimer wanneer een historische auto beschikt over blauwe kentekenplaten. Dit is het geval wanneer een auto een toelating tot het wegenstelsel van Nederland heeft van voor 1 januari 1978. Voor geïmporteerde oldtimers kunnen blauwe kentekenplaten worden aangevraagd bij de RDW.
Onderhoud oldtimers
Een oldtimer is ook zeer onderhevig aan slijtage. De auto rijdt al meer dan 25 jaar door weer en wind, iets wat de onderdelen weinig deugd doet. Je zal hoe dan ook veel tijd moeten steken in het onderhouden van je oldtimer en het vinden van de juiste onderdelen, wat niet altijd even makkelijk is. De beschikbaarheid van onderdelen is immers merkgebonden.
De accu
Voor het starten van een oldtimer is het de accu die het 's winters zwaar heeft, met name als de temperatuur onder nul komt. Chemische reacties in de accu ontstaan trager als de temperatuur daalt, vandaar dat de spanning en hoeveelheid startstroom die een accu 's winters kan leveren lager is. Als de accu nieuw is, geeft dat niet zo'n probleem. Oldtimers staan meer stil dan dat er mee gereden wordt. Ook in een situatie waarin de accu niet door externe bronnen wordt belast, zal de accu in laadtoestand achteruit gaan. Als er in de oldtimer een accu zit die slecht is, dan moet je vooral denken aan een oudere accu. De levensduur van een accu is ongeveer 4 jaar m.a.w. als de accu ouder is dan 4 jaar spreekt men van een oude accu. Deze accu zal slechter functioneren bij een temperatuur onder nul, waardoor het vermogen van de accu sterk afneemt en de startweerstand van de motor tot 40 procent kan oplopen.
Lekstroom
Lekstroom, oftewel interne stroomlekkage, komt ook vaak voor bij oldtimers. De oorzaak van lekstroom is als er een of meerdere condensators doorlekken (kortsluiting), als er een loodaccu inzit of als er sprake is van slechte isolatie van de kabels. Slechte isolatie van de kabels is dat deze al vaak oud en poreus zijn en dus hun isolatiewaarde verliezen. Dit betekent dat er stroom wegvloeit vanuit de accu zelfs wanneer alles uitgeschakeld is. Hier krijg je het probleem dat de platen in de cellen van de accu kromtrekken en daardoor de accu stuk gaat. Ter voorkoming van het slecht of niet starten van de oldtimer, moet men er vooral voor zorgen dat de accu in goed is, dit kan men in de garage meten en testen. Wordt de oldtimer weinig of niet gebruikt, bijvoorbeeld in de winterperiode, dan heb je diverse mogelijkheden om hier preventief iets aan te doen waardoor je geen startproblemen krijgt.
Ervan uitgaande dat de accu in goede conditie is (meting/test garage), dan sluit je een druppelaar op de plus- en minpool van de accu aan om te voorkomen dat de stroom wegvloeit en de accu te allen tijden voldoende stroom kan leveren om te kunnen starten. Een druppelaar is in feite een kleine oplader. Deze zorgt ervoor dat de kleine lekstroom steeds wordt gecompenseerd met een kleine laadstroom.
Je kunt ook een acculader aansluiten op de plus-en minpool van de accu met een tijdklok ertussen die de accu bijvoorbeeld 15 minuten per dag oplaadt, zodat de accu zijn capaciteit niet verliest.
Lange periode van inactiviteit
Wanneer de oldtimer een lange periode niet wordt gebruikt kun je beter de plus- en minpool van de accu loskoppelen, waardoor er geen stroom kan wegvloeien. Als je voor deze optie kiest, zul je steeds de plus-en minpool op de accu vast moeten schroeven alvorens je kan starten. Hier zijn ook snelkoppelingen voor, waardoor je de plus- en minpool gemakkelijk kunt aansluiten en loskoppelen.
De auteur heeft het vak autotechniek gevolgd en heeft zelf een vijftal oldtimers gereviseerd. Zijn dochter bezit ook een oldtimer uit 1972.