De fiets is één van de meest efficiëntste vervoermiddelen, die ooit door de mensheid werd uitgevonden. Dat is niet alleen vanwege het feit dat het gemakkelijk is om te fietsen. De fiets is ook een goedkoop- en betrouwbaar vervoermiddel. Ook het onderhoud en reparaties zijn veel eenvoudiger dan bij motorvoertuigen.
Het plakken van een fietsband is helemaal niet zo moeilijk en "iedereen" kan het leren. Je hebt er slechts enkele eenvoudige hulpmiddelen voor nodig o.a:
- Fietspomp
- Eventueel moersleutels
- Bandenlichters, 2 of 3 stuks (voor aluminium velgen kunstof bandenlichters gebruiken)
- Eventueel een balpen
- Pleisters en tube solutie
- Schuurpapier of een metalen opruwer
- Eventueel een bak met water of een Simson lekzoeker
Ventiel controle
- Controleer eerst het ventiel. Mogelijk zit het ventiel los of is het ventielslangetje versleten. Als er geen problemen met het ventiel zijn, draai je de fiets op zijn "kop" d.w.z. dat de fiets ondersteund wordt door het stuur en het zadel. Bij het voorwiel moeren losdraaien en het wiel uit het frame tillen. Bij het achterwiel moet je ook nog de kettingspanners losdraaien, ketting over het kettingwiel schuiven en het wiel uit het frame tillen. Heb je een fiets met een kettingkast dan kun je doorgaan naar het item "Buitenband van velg verwijderen".
Buitenband van velg verwijderen
- Verwijder met de bandenlichters voorzichtig de buitenband (aan een zijde ) van de velg.
- Wanneer de band lastig te verwijderen is kun je het beste bij het ventiel beginnen. Gebruik eventueel de derde bandenlichter. Je kunt de bandenlichters ook vasthaken aan een spaak.
- Verwijder het ventielmoertje.
- Haal de binnenband uit het wiel.
Lek zoeken
- Pomp de binnenband op.
- Als het lek klein is zoek je een rustige plaats, omdat je zo het lek beter kan horen.
- Vaak hoor je of voel je waar het lek zit.
- Dompel anders de binnenband stukje bij beetje in een bak met water. Bij het lek onstaan er luchtbelletjes.
- Je kunt ook de binnenband onder water met beide handen uittrekken, waardoor het gaatje groter wordt.
- Ook handig is een Simson lekzoeker om het lek op te sporen.
- Markeer met een balpen het lek.
Band plakken
- Laat eventueel de binnenband verder leeglopen.
- Zorg dat de oppervlakte van het lek droog is.
- Maak de oppervlakte van het lek ruwer met schuurpapier of een metalen opruwer. Dit gebied moet tweekeer zo groot zijn als de plakpleister.
- Smeer deze plek dun in met solutie. Laat de solutie 2 minuten drogen.
- In de tussentijd verwijder je het beschermingsstickertje van de plakpleister. De plakpleister mag je niet aanraken.
- Druk de plakpleister op de plek, waarbij het gaatje in het midden van de plakpleister moet liggen.
- Druk de plakpleister nog eens goed aan voor controle.
- Pomp de binnenband weer op en ga na of er meer gaatjes in de binnenband zitten.
Binnenband aanbrengen
- Voordat je de binnenband gaat aanbrengen, controleer je de buitenband op scherpe voorwerpen en kijk ook of het velglint nog intact is.
- Steek het ventiel in de velg en pomp de binnenband een beetje op.
- Doe de binnenband in de buitenband. Zorg er voor dat de binnenband niet tussen de buitenband en de velgrand komt te zitten.
- Breng de buitenband in de velg. Doe dat niet met bandenlichters, omdat de binnenband zo gemakkelijk lek kan raken.
- Als het niet gaat, laat je de binnenband leeglopen en ga je de buitenband in het midden van de velg drukken. Dat doe je door met de duim de hele buitenband een paar keer aan te duwen. In het midden van de velg is meer ruimte, waardoor de buitenband gemakkelijker in de velg gaat.
Oppompen van de binnenband
- Pas nadat je het wiel hebt teruggeplaatst pomp je de band hard op, omdat het mogelijk lastig is het wiel terug te plaatsen met een hard opgepomte band.
- De maximale bandenspanning staat aangegeven op de zijkant van de buitenband.
Tip: Hoe harder de band is opgepompt hoe lager de rolweerstand, maar een te hard opgepompte band geeft minder fietsplezier. Bij te slappe banden is de kans op lekrijden een stuk groter en de slijtage neemt toe.