Op de basisschool was taal hooguit zwak beoordeeld, maar echte alarmbellen gingen helemaal niet rinkelen. Maar dan volgt het middelbaar onderwijs en opeens kan je kind het niet bolwerken.
Iedereen weet ondertussen wel wat dyslexie is. Iemand die niet goed kan lezen of schrijven. Een kind dat letters door elkaar haalt of echt niets maakt van schrijven is een vrij duidelijk geval van mogelijke dyslexie. Helaas geldt dit niet in alle gevallen. Kinderen, die door hun intelligentie de dyslexie onbewust verbloemen, stranden vaak pas in het voortgezet onderwijs. Vele frustraties later én met het risico lager ingeschaald te worden dan op basis van hun intelligentie zou moeten.
Het kind gaat vol goede moed starten met de middelbare school. Kinderen die op de basisschool niet ontdekt worden, zijn meestal intelligente kinderen die gewoon naar de Havo of het Vwo gaan. Helaas blijken ze daar opeens moeite te hebben met de buitenlandse talen. Woordjes leren….en vooral dan ook nog goed schrijven, is een crime. Wat door leerkrachten als "simpel" weggezet wordt, is voor het kind simpelweg een regelrechte ramp. Om nog maar te zwijgen over alle lappen stof die je moet lezen voor een proefwerk geschiedenis. Hoe je als ouder ook uitlegt dat je toch ziet dat het kind het leert, de leerkrachten denken er anders over. Afstromen wordt aangeraden. En daar zit je kind dan, op een niveau die helemaal niet bij hem past! En gefrustreerd, omdat niemand snapt hoe hij gewoon wél zijn best deed.
Een kind getest laten krijgen op dyslexie is nog zo makkelijk niet. School wil niet meewerken want zij zien het niet zo. Buiten school om laten testen roept de vraag op bij bureau's waar de testen van school zijn. Dat is tenminste mijn ervaring. Volhouden en er over door blijven gaan is meestal het enige wat helpt. Probeer met goede argumenten uit te leggen waarom jij aan dyslexie denkt. Zit er dyslexie in de familie? Zit er een groot niveauverschil tussen de taal en rekenkant? (zie de uitslagen van Cito-toetsen). Overhoor je kind, zodat je zelf zeker weet dat hij het goed geleerd heeft! Toch bijvoorbeeeld veel spelfouten? Dan kan het dus niet aan zijn werkhouding liggen!! Laat het er niet bij zitten!
Mogelijke kenmerken van dyslexie zijn:
-Leest spellend (dus traag) of vlot met veel slordige fouten (raden naar het woord)
-Opdrachten met veel leeswerk krijgt hij niet af
-Veel spelfouten maken
-Omdraaien van letters komt ook voor. De b en de d worden bijvoorbeeld verwisseld
– Letters in de juiste volgorde zetten is moeilijk: een dorp wordt bijvoorbeeld drop
-Dyslexie is erfelijk! Dus meer familieleden met dyslexie? Vermeld dit!
-Kinderen met dyslexie kunnen ook met andere dingen moeite hebben. Zoals inprenten van tafels, rijtjes, jaartallen
-Schrijven is vaak slordig. Kinderen die wel netjes schrijven, schrijven langzaam
Als je een gesprek met school aangaat, lees je dan alvast goed in. Weet waarover je praat. Vertel wat je ziet aan je kind en welke kenmerken van dyslexie hierbij opvallen. Laat je niet afschepen!
Er zijn instanties die je kunnen helpen bij de zoektocht naar een oplossing. Kijk bijvoorbeeld bij steunpunt dyslexie of neem contact op met centrum jeugd en gezin in jouw buurt.
http://www.steunpuntdyslexie.nl/
http://www.opvoeden.nl/
afbeelding: http://www.morguefile.com/