Het is belangrijk om carriere te maken in je werk omdat je dan aan je baas kan laten zien wat je kan en dan krijg je ook wel de kansen en mogelijkheden om jezelf op hoog niveau te bewijzen.
Carriere maken
Je moet jezelf allereerst gaan bekijken als een product op de arbeidsmarkt dat zichzelf moet zien te verkopen. Want het woord marketing is een samentrekking van market getting en dat is een Engelse term en dat betekent het pakken of het verkrijgen van een markt. Als mens of beter gezegd sollicitant ben je een bundel van kennis en ervaring door je als je solliciteert op de arbeidsmarkt aan te bieden als administratief mededwerker, verkoper of bedrijfsanalist. Dus je bent een product en daarvoor zoek je een markt en om werkgevers te interesseren en om het hoogst mogelijke salaris te krijgen moet je laten zien dat je de markt heel goed kent. Dan weet je ook wel bij welke bedrijven je aan de slag kan gaan en welke mogelijkheden je daar hebt en een uitstekende manier om je carrierekansen te verbeteren kan m.b.v. de marketingmix zodat je met die gezamenlijke instrumenten de markt makkelijk op een positieve manier kan beinvloeden. Dat bestaat uit de 4 P's zoals prijs, plaats, product en promotie en dat bestaat voorsl uit het salaris dat je krijgt of vraagt en dan houdt je rekening met de arbeidsvoorwaarden en het salarisperspectief dat men te bieden heeft.
Het product dat je moet verkopen dat ben jijzelf dus je moet je een goed beeld vormen over wat je kan door het in een paar zinnen uit te leggen. Dat kan het beste door een overzicht te maken van je sterke en zwakke punten en ook van jouw kennis en ervaring zodat je dan helder voor ogen hebt wat je precies hebt geleerd en je moet er ook wel rekening mee houden dat als je voor een baan solliciteert dat het dichtbij je woonplaats moet zijn omdat je anders weinig kans hebt om uitgenodigd te worden. Omdat sollicitanten die dichterbij wonen krijgen dan ook wel meer voorrang en je moet zeker ook wel bedenken hoe lang en ver je moet reizen en of het bedrijf waar je komt te werken je eigenlijk wel reiskostenvergoeding zal geven. En dat geeft dan ook wel aan dat de woonplaats dan een strategische keuze zal zijn en in het onderdeel promotie gaat het om de presentatie aan de markt. Dat kan dan het beste door voldoende reclame voor jezelf te maken zodat je jezelf dan op een professionele manier kan verkopen en zo zal je ook wel intern hogerop komen zodat je jezelf dan uniek en als merk zal beschouwen. Tevens gaat het erom dat je veel tijd en aandacht zal besteden aan de manier waarop je jezelf presenteert zodat de boodschap die je overbrengt dan herkenbaar en aantrekkelijk is voor anderen.
Je kan ook wel je motivatie tonen door een goede motivatibrief te schrijven en door een passende cursus of opleiding te gaan volgen. Want tijdens functioneringegesprekken kan je dan afspraken gaan maken met je werkgever over wat je wil bereiken en vastleggen wat ik van mijn werkgever zal en mag verwachten en de markt voor het product dat ik verkopen zal worden bepaald door de behoefte van de werkgevers. Maar om dat mogelijk te maken moet je eerst inzicht in hebben over wat de marktvraag nu eigenlijk precies is zodat je dan ook goed weet waar werkgevers naar op zoek zijn en daarbij moet je ook zorgen voor een goede eerste indruk, houding, oogcontact en dat de kleding past bij het bedrijf waar je solliciteert tijdens het sollicitatiegesprek. Er bestaat ook een model van klantbehoefte in de marketing en wat de klant zegt te willen is dan slechts het topje van de ijsberg en dat zorgt ervoor dat de medewerker dan makkelijk ervaring in de functie kan opbouwen m.b.v. de bonusbehoefte. Want de arbeidsmarkt bestaat uit het geheel van vraag en aanbod van arbeid want 1 van de bouwstenen van een succesvolle banenzoektocht is er inzicht in hebben in hoe de arbeidsmarkt van tegenwoordig in elkaar steekt. Dus je moet duidelijk voor ogen hebben wat je wilt, wat je profiel is, wat je kan zodat je gericht kan gaan solliciteren zodat je dan stragisch en doelgericht op zoek kan gaan naar een nieuwe werkgever.
Vaak is het zo dat mensen die gaan solliciteren onder een speciale categorie vallen omdat ze bijvoorbeeld starter of herintreder zijn. Dan kan het erg lastig zijn om ergens binnen te komen dus je moet je zeker niet al te bescheiden opstellen. Maar vooral je creativiteit gebruiken om jezelf zo te verkopen en dan laat je zien dat je een waardevolle aanvulling bent voor het bedrijf waar je solliciteert.