De efteling opent in de zomer van 2015 de nieuwste attractie, de achtbaan  Baron 1898. Baron 1898 heeft natuurlijk ook weer een thema. De bouw van deze achtbaan komt gelijktijdig met de uitbreiding van Bosrijk. Het is de eerste grote investering sinds Fons Jurgens aantrad als directie-voorzitter.

""Voor de bouw van deze achtbaan tekende de gerenomeerde achtbaanbouwer Bolinger & Mabillard uit Zwitserland. Er is gekozen voor een dive-coaster (voorheen dive-machine) omdat dit type achtbaan een reltief nieuw concept en redelijk uniek is in Europa. In een trein van 18 personen ( drie rijen van 6 personen) worden de passagiers naar een hoogte van 37,5 meter gebracht. Van deze hoogte wordt een vrije val gemaakt waarbij de voeten van de passagiers los hangen, om vervolgens een mijnschacht in te duiken. De achtbaan is geschikt voor personen van minimaal 1.40m waarmee de efteling ook meer tieners naar het park hoopt te trekken. Als locatie voor deze unieke attractie is gekozen voor het terrein langs de (toenmalige) zwembadlaan en de duistrook achter de Vliegende Hollander. De totale kosten worden geraamd op 18 milioen euro.

Efteling thema

De Efteling heeft voor deze attractie om de bezoeker mee te nemen naar de Nederlandse mijnbouw in de 19e eeuw. Daarbij wordt het verhaal gecombineerd rondom de internationale legende rondom de 'witte wieven'. Het betreft een sage over de hebzuchtige mijnbaron Gustave Hoogmoedt die een goudader heeft gevonden en daar zo veel mogelijk goud uit wil winnen. Echter wordt deze vruchtbare grond beschermd door 'de witte wieven'. Door de mijnwerkers (kompels) goude bergen te beloven roept hij hen op hem te helpen. Al snel wordt tijdens de rit duidelijk dat 'witte wieven' er alles aan doen om de gouddelving tegen te gaan. Speciaal voor de buitenlandse bezoekers wordt het verhaal niet verteld maar visueel vormgegeven.

Efteling idee

Het idee was al eerder voorgesteld bij de Efteling. Michel den Dulk, voormalig ontwerper bij de Efteling en nu in een hoge postie op de ontwerpafdeling van Walt Disney Imagineering had in in de aanloop van het jubileumjaar 2002 al een ontwerp gemaakt voor een dive-coaster. Toen was het thema een verlaten centrale.
Het huidige ontwerp is gebaseerd op het oude idee en is nu opnieuw van een thema voorzien door de huidige ontwerper Sander de Bruijn.

Het verloop van de attractie

De wachtrij is tussen het stationsgebouw en de baan in. Het stationsgebouw is zeer opvallend en zal zijn uiterlijk ontlenen aan de mijngebouwen in Zuid-Limburg en België. Eenmaal in de wachtrij zal via een wachtruimte en een voorshow de bezoeker kennismaken met het verhaal. Hierna komt men in de trein van de attractie. Deze trein bestijgt eerst de lifthill, die via een schachtbok schuin naar boven klimt. Hier hangt de trein even stil. Recht naar beneden kijkend volgt dan de drop van 0km per uur. Via de mijnschacht komt men door een zogenaamde "Immelman", een halve looping plus rol om vervolgen via een helix (welke zich ook in de python bevindt) teug te keren naar het station.

Zeldzame achtbaan
Deze duikachtbaan is een bijzondere en zeldzame achtbaan waarmee de Efteling zich kan onderscheiden binnen de top van de Europese pretparken. Vooral het verhaal rondom de achtbaan dat de attractie zo uniek en typisch Efteling maakt. "Baron 1898 is een uitstekende combinatie van staal en een verhaal" aldus Jurgens.

efteling.nl
brabantsdagblad.nl

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in