Burgerjournalistiek is groeiende. Wat is er nu mooier dan het jagen op nieuws en het ontdekken van misstanden? Het opzetten van een eigen lokaal mediabedrijf wordt steeds makkelijker. Hoe? Dat lees je in dit artikel.

Als kind droomde ik van een carrière als journalist. Van de ene interessante ontdekking zou ik naar het volgende schandaal gaan en hiervan op uiterst objectieve wijze verslag doen. Op die manier zou ik mijn bijdrage leveren aan de politieke transparantie en misstanden kunnen aanpakken. Maar ja… bij kranten worden redacties gedownsized, bij radio en tv is de concurrentie moordend. Men wil geen journalistiek meer, men wil soundbites. Toch?

Nou nee. De traditionele media staat weliswaar onder druk, maar online media blijft groeien. Niet vreemd, want het is relatief makkelijk om een eigen blog te starten. Hierdoor is de burgerjournalistiek booming. In sommige steden heeft elke wijk wel een eigen wijkwebsite, met lokale nieuwtjes. Deze sites leiden vaak een wat sluimerend bestaan, want bewoners weten hem niet altijd even goed te vinden. Het neerzetten van de software is een ding, het vullen met goede content iets anders. En dan moet je nog zorgen dat mensen het kunnen vinden.

Hoe zet je nu een goed lokaal mediabedrijf op?

Stap 1: Vind medestanders

In je eentje een lokale nieuwsbron runnen. Het kan. Maar dan kun je eigenlijk nooit een dag weg. Je zult dus medestanders moeten vinden. Mensen die het net als jij leuk vinden om vol in de samenleving te staan. Op pad te gaan en verslag te doen. Mensen die ook nog een beetje kunnen schrijven. Natuurlijk staat niets je in de weg om in je eentje alvast te beginnen, zodat er al iets "staat". Vaak is het voor mensen makkelijker om op een rijdende trein te stappen, omdat ze dan zien waar het nu eigenlijk over gaat. Maar plan alvast voor groei.

Stap 2: Kies je platform

Er zijn legio platforms. Sommige mensen kiezen voor gratis blogsoftware. Het nadeel daarvan is echter dat deze er nogal onprofessioneel uitziet. Want zeg nou zelf… slotervaart.blogspot.com of debaarsjes.wordpress.com roept vooral het zolderkamertjesgevoel op.

Je kunt er ook voor kiezen om je aan te sluiten bij een koepelblog, zoals locanews.in. Op dit platform kun je heel gemakkelijk (en in ieder geval op het moment van schrijven) gratis je eigen stad claimen, waarna je meteen aan de slag kunt. Bijkomend voordeel: je hoeft je niet bezig te houden met de techniek, maar kunt je richten op wat je écht leuk vindt: nieuws verzamelen en delen.

Google en andere voordelen

Bovendien heeft het platform als voordeel dat je Google-power combineert: als eenpitter kun je je SEO nog zo goed doen, maar je Google ranking stijgt alleen door de links naar je eigen artikelen. Bij een gedeeld platform profiteer je mede door de inspanningen van anderen die meedoen. Bovendien surf je mee op de promotie van het platform als geheel. En, ook leuk: je deelt mee in de advertentie-inkomsten. Misschien kun je met dat geld nog iets leuks voor de buurt organiseren (of er iets anders mee doen, natuurlijk).

Stap 3: Dompel je onder in je eigen stad

Als je eenmaal je platform hebt gekozen, en liefst een paar medestanders hebt gevonden, is de volgende stap simpel: begin. Ga overal naar toe. Bezoek het stadhuis als de gemeenteraad vergadert. Bezoek het wijkcentrum als er een protestbijeenkomst is. Maak foto's, schrijf. Laat zien wie je bent. Stap op mensen af en interview hen.

Hoe vaker je ergens verschijnt, hoe meer mensen je leren kennen. En na verloop van tijd zullen ze jou gaan benaderen. Niet na een paar weken, want relatiebouw duurt wat langer. Maar als je stug doorgaat, leren mensen jou kennen. En jij leert mensen kennen. De mensen die er in jouw stad toe doen: gemeenteraadsleden, wethouders, directeuren van grote organisaties, vrijwillige initiatiefnemers.

Er is geen betere manier om je eigen stad te leren kennen dan als journalist overal op te duiken. Je ontdekt dingen, die je nooit had verwacht. En dat is eigenlijk een veel mooiere beloning dan de verdiensten.

Stap 4: Promoot je site

Het kan heel simpel en hoeft weinig te kosten. Karen Romme beschrijft in Calimeromarketing hele simpele en goedkope manieren om een eigen bedrijf bekendheid te geven. Een leestip! 

Voor online media is het belangrijk de URL zoveel mogelijk bekend te maken. Post comments bij artikelen van de lokale krant, reageer met verwijzingen naar je artikelen in fora. Hang briefjes in de supermarkt. Laat eventueel stickers drukken en verdeel die. En vertel iedereen die je tegenkomt over het bestaan van de site. Je zult zien dat je een gestage groei in je bezoekersaantallen krijgt.

Je kunt ook samenwerken met andere lokale sites, of lokale bedrijven, bijvoorbeeld door samen wedstrijden te organiseren, of banners uit te wisselen. Creativiteit is hierbij je belangrijkste grondstof.

Succes!


LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in