In het nieuwe regeerakkoord van VVD en PvDA wordt gesproken over het afschaffen van de oldtimer regeling. Hoewel nog niet in detail uitgewerkt, mag er van worden uitgegaan dat de huidige regeling (gedeeltelijk) op de schop gaat, met alle negatieve gevolgen voor de oldtimer markt tot gevolg.
Nog voordat de inkt van het nieuwe regeerakkoord was opgedroogd, ontstond er al hevige commotie in de achterban van zowel VVD als PvDA (in mindere mate). Met name de nivelleringsdrang van de PvDA lijkt de VVD te hebben meegezogen in een richting die deze partij uit de grond van zijn hart verwerpt. Door de perikelen van de inkomensafhankelijke zorgpremie bleven echter andere in het regeerakkoord aangekondigde maatregelen onderbelicht, die ook grote effecten hebben op bepaalde bevolkingsgroepen. Een onderbelicht aspect belicht ik hieronder.
Reageerakkoord over oldtimers
Wat staat er namenlijk in het regeerakkoord genoemd met betrekking tot oldtimers:
– De vrijstelling in de motorrijtuigenbelasting voor oldtimers wordt vanuit milieuoverwegingen afgeschaft.
Zomaar even, pats boem. Een hele grote groep Nederlanders, die met liefde en geduld een oldtimer op de weg houdt (en het mobiele cultureel erfgoed van Nederland zichtbaar houdt voor de burger) wordt daardoor keihard in de portemonnee geraakt.
Bezit van oldtimers
Dat het bij het bezit van oldtimers vaak niet alleen gaat over gefortuneerden (mensen met veel geld) is hier onderbelicht gebleven. Het is niet zo dat er geen maatregelen kunnen of moeten worden genomen. Juist de laatste jaren zijn er vele oude voertuigen vanuit het buitenland ingevoerd, die bestemd zijn voor dagelijks gebruik. Het zou dan ook eerlijk en redelijk zijn om dit soort voertuigen uit te sluiten van de vrijstelling voor de motorrijtuigenbelasting. Door een generaliserende maatregel in te voeren waar niemand op had gerekend en waar men zich ook niet meer op kan voorbereiden, worden burgers onnodig en keihard geraakt.
Oldtimers dalen in waarde
Door de maatregel zal de oldtimer sterk in waarde dalen, omdat deze op grote schaal zullen worden aangeboden. Het is voor veel burgers die niet te ruim bij kas zitten en een oldtimer er als hobby bij houden, niet te doen als er iedere maand een aanslag van de motorrijtuigenbelasting in de bus valt. Veel van deze oldtimers zijn (zware) Amerikanen, Mercedes Benz Diesel etc.etc. Als men daar dan dezelfde motorrijtuigenbelasting over moet betalen als andere voertuigen, welke gebaseerd is op gewicht en brandstof, zullen deze voor weggeefprijzen worden gedumpt.
Grijs kenteken
Er lijkt een zelfde situatie te ontstaan als ongeveer 10 jaar geleden, toen burgers ineens niet meer op een grijs kenteken konden rijden. De vele bedrijfswagens en bussen die toen in de markt werden gedumpt, deden de prijzen sterk dalen. Met betrekking tot de oldtimers mag de overheid niet voorbij gaan aan het feit dat oldtimers de geschiedenis van de mobiliteit in Nederland zichtbaar houden.
Oldtimer toont geschiedenis
Vaak worden eigenaren van oldtimers bij een ritje op de openbare weg door voorbijgangers beloond met een opgestoken duim, ten teken dat men het waardeert dat de geschiedenis levend wordt gehouden. Voor veel burgers is het aanschouwen van een oldtimer een moment van reflectie. Een moment dat men in gedachten terug gaat in de tijd en terug denkt aan een tijd dat men het goed had. Of een moment dat men terug denkt aan de overleden ouder die zo'n zelfde auto had. Het is cultureel erfgoed waar zuinig mee moet worden omgesprongen, ook omdat deze voertuigen over het algemeen met veel liefde en geduld in de originele staat worden gehouden. Deze hobbyisten geven daar vaak veel geld aan uit. Ook houden zij vaak een garage aan voor deze voertuigen en behandelen de oldtimer vaak als een kind. Deze hobby, die ook anderen dan de eigenaar, zoveel plezier bezorgen, mag de overheid best wat geld kosten. Dat de uitwassen worden beperkt is acceptabel, maar de pure liefhebbers moeten worden ontzien. Zonder geschiedenis geen toekomst!