Ieder bedrijf in de Europese Unie is verplicht een aantal bedrijfshulpverleners (BHV'ers) in hun bedrijf aan te stellen om medewerkers eerste hulp te verlenen bij bepaalde situaties op het werk. Voorbeelden van dit soort situaties zijn verwondingen, ongevallen, ontruiming van het pand, brand, het vastzitten van een lift etcetera. Deze richtlijn is in Nederland terug te vinden in de Arbeidsomstandighedenwet.
BHV-plan
Ieder bedrijf heeft een BHV-plan. Hierin staat onder andere beschreven welke maatregelen het bedrijf moet nemen bij een bepaald ongeval of incident. Ook staat hierin beschreven voor welke voorzieningen het bedrijf moet zorgen. Dit plan wordt periodiek opnieuw bekeken en herzien.
HierHie ronder wordt besc hreven hoe te handelen bij bepaalde gebeurtenissen op het werk in een groot bedrijf:
Bij een melding van brand
- Informeer beheerst naar de aard, plaats en omvang van de brand
- Druk, indien aanwezig, de handbrandmelder in
- Geef opdracht tot ontruiming
- Informeer of (0)112 gebeld is
- Geef informatie over de aard, plaats en omvang van de brand, en of er vermisten zijn
- Zorg voor je eigen veiligheid en breng de in gevaar verkerende personen in een veilige omgeving, voorbij de brandwerende scheidingen
- Sluit ramen en deuren
- Tracht een beginnende brand te blussen
- Coördineer contacten met de hulpdienst(en)
- Zorg dat de brandweer en noodzakelijke externe hulpdiensten als GGD opgevangen worden
- Voorzie de hulpdienst(en) van informatie over de situatie en verstrek een bedrijfsnoodplan en locatiespecifieke gegevens
- Geef eventuele vermiste personen door aan de bevelvoerder van de brandweer
Bij ontruiming
- In opdracht van de hoofd BHV'er wordt er overgegaan tot ontruiming
- Maak je gereed voor vertrek, zorg ervoor dat medewerkers per tweetal het pand onmiddellijk verlaten
- Het hoofd BHV coördineert de ontruiming en zorgt dat de nodige apparatuur (ventilatiesysteem) wordt uitgezet
- De BHV'er van zijn sectie meldt of iedereen de sectie verlaten heeft
- Het hoofd BHV coördineert de contacten met de hulpdienst(en)
- Het hoofd BHV zorgt dat de hulpdienst(en) opgevangen worden
- Laat mensen elkaar helpen
- Zet/sluit computers zoveel mogelijk uit/af
- Sluit deuren en ramen
- Voorzie de hulpdiensten van informatie over de situatie en verstrek een bedrijfsnoodplan
- Geef eventuele vermiste personen door aan de hulpdienst(en)
- Ga naar de verzamelplaats van de locatie
Bij (melding van) een ongeval
- Informeer beheerst naar de aard, plaats en omvang van het ongeval
- Infomeer naar de naam van het slachtoffer en stel het slachtoffer gerust
- Informeer of (0)112 gebeld is
- Stuur tenminste twee BHV-ers voor het verlenen van de noodzakelijke eerste hulp
- Ga na wat er precies is gebeurd/wat iemand mankeert
- Wat is de reactie op aanspreken en/of schudden?
- Hoe is de ademhaling?
- Zijn er ernstige bloedingen?
- Zijn er nog andere letsels?
- Laat het slachtoffer nooit alleen
- Het hoofd BHV coördineert contacten met professionele hulpdienst(en)
- Laat omstanders afstand nemen
- Zorg dat de hulpdiensten opgevangen worden
- Voorzie de hulpdiensten van informatie en meldt hierbij duidelijk de naam, plaats en oorzaak van het ongeval, aantal slachtoffers en de aard van het letsel
- Verstrek een bedrijfsnoodplan
- Praat op een rustige manier met het slachtoffer
- Zorg dat deskundige hulp wordt ingeschakeld