De primaire taak van trade marketing analytics is het identificeren en ontwikkelen van verkoop mogelijkheden van producten binnen een winkel of organisatie. Kansen en mogelijkheden voor de verkoop van producten dienen dan ook aangegrepen te worden om zo de verkoop cijfers te doen laten groeien.
Ook kan de trade marketing analytics zich richten op de verkoop technieken van concurrenten om zo te zien welke verkoop technieken binnen uw winkel of organisatie u kunt verbeteren. Binnen trade marketing analytics gaat het er dan ook om, om de eigen verkoop cijfers te stimuleren. Middels trade marketing analytics kunt u een helder beeld krijgen wat u als winkelier moet doen om producten effectief en beter te kunnen verkopen.
Product presentaties
Trade marketing analytics laat zien dat specifieke producten of product combinatie goed verkopen. Dan is het ook goed dat u binnen uw winkel een product presentatie houd. Dat kan een permanente presentatie zijn – zoals u wel bij grote meubel verkoop zaken ziet – maar ook tijdelijke product presentaties middels een kleine stand binnen de winkel. Verkoopt u een nieuw product dan kunt u zodoende met een tijdelijke product presentatie de positieve eigenschappen van dat product aan de consument duidelijk maken. Trade marketing analytics doet er dan ook alles aan om de aantrekkelijkheid van de winkel voor de consument te vergroten, dat de klant tevredenheid toeneemt en dat er meer producten worden verkocht. Ook schapoptimalisatie draagt daaraan bij.
Instore communication
Informatie is wat de consument wenst. Door de toepassing van instore communication op de point of sale krijgt de consument net dat laatste stukje extra informatie om een positieve aankoop beslissing te doen. Trade marketing analytics laat ook zien dat verkoopcijfer groei samenhangt met consumenten tevredenheid maar ook door het geven van net iets meer informatie. Door het digitaal laten zien van de mogelijkheden van een product kent de consument de prestaties en kwaliteit van het product. Daarnaast kan de winkelier aanvullende informatie geven omtrent eigenschappen van het product alsmede kunnen de laatste aanbiedingen worden weergegeven. Instore communication verbetert de omzet cijfers en middels trade marketing analytics weet u hoe u een groeiende afzet kunt genereren.
Behoud van klanten levert klanten
Middels trade marketing analytics kan worden aangetoond dat het hebben van tevreden klanten ook klanten oplevert. U levert een goede dienst of kwalitatief goed product tegen een goede prijs. Mond op mond reclame doet verder zijn werk om uw markt aandeel te vergroten. Ook doet u aan goede advertering via brochures, krant, internet of televisie om zo meer klanten over te halen uw zaak te bezoeken. Het continu aantrekken van nieuwe klanten is de hoofdzaak en noodzaak bij trade marketing analytics. Zo dient u als winkelier eveneens te weten welke groep consumenten voornamelijk uw winkel bezoeken en waarom daarbij specifieke producten goed verkopen. Middels de trade marketing analytics informatie kunt u de PR aanpassen om meer klanten binnen een doelgroep aan te trekken om daarmee meer verkoop en dus meer omzet te realiseren.
Wat doet de concurrent!
Onderdeel van trade marketing analytics is te begrijpen hoe de concurrent zich op de afzetmarkt beweegt. Van de concurrent kunt u ook leren, en op basis van de bevindingen van trade marketing analytics kunt u een alternatieve verkoop strategie toepassen. Middels uw verkoop strategie kunt u een markt aandeel naar u toetrekken om zo een vaste klanten kring te krijgen.