Na een lange koude winter begint de tempratuur weer langzaam stijgen en komen de eerste blaadjes weer aan de boom. Voor de meeste fietsers betekent dit dat er weer kilometers gemaakt kunnen worden. Maar voordat je op je fiets springt moet je wel eerst een paar dingen controleren. Want als je fiets een paar maanden stil staat gebeurt er een boel. En als je deze onderdelen niet controleert is de kans groot dat de fiets kapot gaat of dat je eerder van je fiets valt.

De banden
Het meest belangrijkste, of eigenlijk de twee belangrijkste onderdelen, van de fiets zijn de banden. Als de spanning te laag is kost het veel moeite om vooruit te komen of nog erger dan kan de velg beschadigen. De bandenspanning verschilt per type fietsband maar er moet minimaal 3,5 tot 4,5 bar in voor een gewone fiets. Heb je een racefiets dan moet er bijna het dubbele aan bar in. De makkelijkste regel om hier aan te houden is voor iedere tien kilo lichaamsgewicht moet er één bar lucht in de band. Let wel op dat als je zwaarder bent dan 80 kilo dat je niet hoger gaat dan acht bar omdat de meeste banden maximaal negen bar kunnen hebben.

De ketting
Ook je ketting is een belangrijk onderdeel van je fiets. Samen met de tandwielen op je cassette zorgen zij voor aandrijving van je fiets. Als je fiets stil staat slijt je ketting niet maar na de winter is het wel een mooi moment om even je complete fiets te controleren. De ketting gaat ongeveer 3000 tot 5000 kilometer mee en moet daarna vervangen worden. Ook de tandwielen op de cassette verslijten na ongeveer zoveel kilometer. Als je dit niet op tijd vervangt kan de ketting een tandwiel overslaan, er snel afschieten of in het ergste geval kan de ketting afbreken en dat wil je natuurlijk vermijden.

De remblokken
Je remblokken zijn natuurlijk ook niet geheel onbelangrijk, want als er op eens een kind de weg oversteekt of een auto verleent geen voorrang wil je wel zo snel mogelijk stilstaan. Op de remblokken zelf is meestal wel heel duidelijk aangegeven hoeveel je nog over hebt. Als je ze recent nog hebt vervangen is het belangrijk om te controleren of ze nog wel goed zijn afgesteld, als ze te los zitten is je remweg alsnog te lang. Tegenwoordig kiezen veel fietsers voor remschijven, maar ook die moeten goed onderhouden worden. Zo kan er bijvoorbeeld vuil opkomen waardoor het remvermogen wordt verminderd. Maar ook remschijven moeten vervangen worden, zodra de schijf minder dan anderhalve millimeter dik is wordt het al gevaarlijk.

Eindcontrole
Als laatste controleer je de fiets in zijn geheel. Hierbij bekijk jij of de fiets helemaal klaar is voor de lente en de zomer. Een controlepunt is de verlichting, mocht je rit toch iets langer duren dan je had verwacht is het belangrijk dat je nog steeds goed werkende verlichting op je fiets hebt. Je wielen, zit er geen slag in je wiel? Het kan zijn dat het je niet was opgevallen in het najaar, maar ook dit is weer een belangrijk punt. Ook de afstelling van je stuur en je zadel zijn belangrijk. Een goede zithouding maakt de eerste ritten wel net iets comfortabeler.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in