Het controleren van de koelvloeistof en het oliepeil moet geregeld worden gedaan om schade aan de motor te voorkomen. Als het peil te laag is kan er koelvloeistof en olie worden bijgevuld. Soms moet de koelvloeistof worden vervangen. Deze klusjes kunt u gemakkelijk zelf uitvoeren. Hoe? Dat leest u hier!
De koelvloeistof
Koelvloeistof voorkomt dat de motor in de winter bevriest en het koelt de motor af in de zomer. Het is belangrijk om regelmatig te controleren of de koelvloeistof moet worden bijgevuld of ververst. Als er te weinig koelvloeistof in het reservoir zit kan de motor door oververhitting schade oplopen.
Het controleren van de koelvloeistof
Sommige auto's zijn voorzien van een controlelampje dat gaat branden als het peil te laag is. Toch is het verstandig om zelf het peil regelmatig te controleren. Doe dit als de motor koud is. Het expansiereservoir heeft een minimum en maximum markering. Het peil van de koelvloeistof moet hier tussenin zitten. Als het peil onder de markering komt moet de koelvloeistof worden aangevuld.
Het bijvullen van de koelvloeistof
De koelvloeistof kan worden bijgevuld als de motor koud is. Dit kan op de volgende manier:
- Draai de dop van het koelstofexpansievat en klein stukje los om de druk te laten ontsnappen.
- Draai nu het vat helemaal open en vul het reservoir aan met het juiste type koelvloeistof. Als de koelvloeistof regelmatig moet worden bijgevuld kan dat wijzen op een lek. Een lek moet zo snel mogelijk worden gerepareerd.
Het vervangen van de koelvloeistof
De koelvloeistof kan worden vervangen als de motor koud is.
- Eerst moet de oude koelvloeistof worden verwijderd. Dit kan door een aftapkraantje te openen, door het verwijderen van een plug of door de onderste vloeistofslang van de radiator los te maken.
- Vang de vloeistof op in een bak en sluit de aftappunten na het uitlekken weer af.
- Er zijn twee verschillende systemen. Bij één systeem moet door de radiateurdop het koelsysteem volledig gevuld worden. Zorg ervoor dat de voorraadtank, die er naast zit, tot het maximum gevuld is.
- Bij het andere systeem moet de koelvloeistof in het koelstofexpansievat gegoten worden.
- Bij beide systemen moet d.m.v. het losdraaien van de ontluchtinsnippels, totdat er vloeistof uitkomt, ontlucht worden.Draai daarna de ontluchtingsnippels weer dicht.
- Controleer of het peil gezakt is na het warm draaien van de motor. Vul het reservoir nog een keer aan als het peil gezakt is.
- Vervang de koelvloeistof iedere twee jaar of na 50.000 km.
- Gebruik voor het vullen of vervangen alleen echte koelvloeistof.
De controle van het oliepeil
Het oliepeil moet bij regelmatig (elke week) worden gecontroleerd.Te weinig olie kan schade opleveren aan de motor. Nieuwe of gereviseerde motoren kunnen een hoger olieverbruik hebben. Het is verstandig om dan vaker te controleren.
Het controleren
- De auto moet horizontaal staan. De olie ligt dan recht onderin de motor.
- De motor moet minimaal 10 min uit staan omdat de olie anders nog door de hele motor zit en de peilstok een te lage waarde aan zal geven.
- Trek de peilstok, die meestal aan de zijkant in de motor zit, uit de motor.
- Veeg de onderkant van de peilstok schoon met een schone doek.
- Steek de peilstok weer in de motor.
- Trek de peilstok er weer uit.
- Op de peilstok staat een minimale en een maximale waarde. Het oliepeil hoort hier ergens tussen te zitten. Het olipeil mag niet onder de minimale waarde komen maar ook niet boven de maximale waarde omdat het dan snel wordt verbruikt en olielekkage kan veroorzaken. Als het oliepeil te laag is moet de olie worden bijgevuld anders kan de peilstok terug in de motor.
Enkele aandachtspunten zijn:
- Nieuwere auto's zijn uitgerust met een waarschuwingssysteem voor het oliepeil.
- Pas op dat er geen vuil via de peilstok in de motor komt.
- Peil de olie tijdens een lange rit. Neem minimaal 1 liter olie mee.
- Zorg ervoor dat het peil bovenin staat als de motor zwaar wordt belast bijv. bij het rijden met een aanhanger.
- Houd het aantal gereden kilometers bij om te weten wanneer de olie ververst moet worden.
- Een stijgend oliepeil kan worden veroorzaakt door lekkage van de brandstofpomp. De brandstof kan dan bij de olie komen.
- Als de olie een lichtgrijze kleur heeft kan dat worden veroorzaakt door een lek waardoor de koelvloeistof bij de olie kan komen.